Influenza Blog

Tudatosság az immunrendszer erősítésében tavasszal

Dr. Somogyi Katalin belgyógyász szakorvos, diabetológus, gerontológus ajánlásával

2016. március 18. - blogeditor

Dr. Somogyi Katalinnal, a hévízi NaturMed Hotel Carbona belgyógyász szakorvosával, diabetológusával, gerontológusával beszélgettünk a télvégi időszakban gyakran jelentkező ,,tavaszi fáradtság” jelenségről, az immunerősítéséről és szervezetünk vitaminokkal való feltöltésének szükségességéről:

asztalna_l_fiatal1_2.jpg

Fotó: hévizi NaturMed Hotel Carbona

Tél végén sokaknál jellemző tünet az ún. ,,tavaszi fáradtság”, holott a tavasz közeledtével azt is érezhetnénk, hogy új energiákkal töltődünk fel. Mégis, ilyenkor gyakran érezzük magunkat bágyadtnak, fáradtnak, letörtnek, erőtlennek, sokan fejfájásról, aluszékonyságról is panaszkodnak. Jó tisztában lenni azzal, hogy a ,,tavaszi fáradtság” nem betegség, csupán a szervezet természetes reakciója, amikor ,,téli üzemmódról” tavaszira vált át.

Tél végére energia- és vitamin tartalékaink lemerülnek, hiszen télen kevesebb az idény gyümölcs, így sokkal nehezebb megfelelő mennyiségű és minőségű vitamint juttatni a szervezetünkbe. Tavasszal ezért érdemes vitaminraktárainkat idényáruból feltölteni, ha tehetjük indítsuk a napot frissen préselt gyümölcs- és zöldséglevekkel. Az A, B, C, E vitaminok immunerősítő hatással is bírnak, ezért fontos ezek megfelelő mennyiségű bevitele változatos táplálkozás formájában. Felgyorsult világban élünk, a mindennapokban nehéz az étrendünket a hét minden napján maradéktalanul és optimálisan összeállítani vitamin , nyomelem és ásványi anyagok tekintetében ráadásul a tél végén  a gyümölcsök, zöldségek vitamintartalma is alacsonyabb lehet, így szükség lehet a tudatos táplálkozáson kívül vitaminkészítmények táplálékkiegészítők fogyasztására is.
Ásványi anyagok és nyomelemek közül  a kalcium, a magnézium, a cink és a szelén szintén immunerősítő hatással is bírnak, fogyasszuk őket természetes úton a változatos étrendbe építve – vagy szükség esetén étrendkiegészítő formájában.

 A zöldség- és gyümölcs fogyasztás mellett fontosak a tejtermékek az olajos magvak, amelyek szintén nélkülözhetetlen vitaminokat esszenciális zsírsavakat ásványi anyagokat tartalmaznak a szervezetünk számára.
Ha immunerősítésről beszélünk nem hagyható ki a D-vitamin és a fény szerepe, amely nem csupán  az egészséges csontképződéshez járul hozzá,  hanem komoly antibakteriális védelmet is kifejt és jelentős immunerősítő hatással is rendelkezik. Tél idején természetes módon a napfény által minimális D-vitaminhoz jutunk hozzá, így ezt érdemes tudatos, D -vitaminban gazdag táplálkozással, ill egyéb vitamin készítményekkel kiegészíteni, és minél többet a szabadban, friss levegőn tartózkodni.