Influenza Blog

A D-vitamin fontossága az egészségmegőrzésben

2016. március 14. - blogeditor

A D-vitamin a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik, más néven kalciferolnak hívják. 3 féle D-vitamint különböztetünk meg, a D1, a D2 és a D3-as vitamint. A D2-es vitamint inkább a növények tartalmazzák, a D3-as vitamin napsugárzás hatására keletkezik a bőrben. Szervezetünk normális működéséhez számos vitaminra, nyomelemre van szükségünk. A D-vitamin hiány akut probléma a magyar lakosság körében, a hosszan tartó napfénymentes időszak miatt és hazánkban a lakosság 95 %-a D-vitamin hiányban szenved a tél végére.

d-vitamin.jpg

Fotó: dvitamint.hu

Jó ha tudjuk, hogy a D-vitamin szerepe nem korlátozódik a csontanyagcserére, hanem komoly szerepe van a szervezet immunfolyamataiban. Mihez szükséges a D-vitamin? A kalcium és foszfor felszívódásához és beépüléséhez, a csontképződéshez, a csontok egészséges fejlődéséhez. Jelentős szerepe van az immunrendszer fejlődésében, a fertőző betegségek elleni védekezésben és sok súlyos betegség megelőzésében a ráktól, a téli depresszióig és a gyermekkorban kialakuló cukorbetegségig.


Az egészséges felnőttek D-vitamin szükségletét fedezi, ha  a napsütéses időszakban elegendő időt töltenek a napfényben. Napfénymentes időszakban viszont mindenképpen érdemes a D-vitamin pótlására figyelnünk a táplálkozással. D-vitaminban gazdag a tőkehalmáj, a halmájolajok, a hering, a lazac, a tonhal, a máj, a tojássárgája, a vaj, a tej és tejtermékek. D-vitamin hiányában a csontok ásványi anyag tartalma elégtelen lesz, rugalmasságukat vesztik, könnyebben törhetnek. A D-vitamin megfelelő mennyiségben való bevitele számítások szerint nagyban javítaná a lakosság halandóságát, ill. az átlagéletkor növekedését. Napfénymentes időszakban pótoljuk a D-vitamint a fent felsorolt élelmiszerek tudatosabb fogyasztásával!

Forrás: webbeteg.hu